top of page

BEST OF K-POP 2022

Jag har tre regler när jag gör årslistor. 1. Det räcker inte att musiken är producerad i Sydkorea utan den måste till stora delar framföras på koreanska. 2. Samma artist får inte vara med på listan flera gånger. 3. De valda låtarna måste ha en musikvideo. I år, mer än andra år, har den sistnämnda regeln varit utmanande då jag lyssnat mycket på låtar som inte fått någon video, men jag har ändå valt att följa den.

 

K-popåret 2022 har präglats av drömska element, rosafärgade moln, beroendeframkallande syntslingor, interna referenser som bara fans förstår, kärlekspilar, maskerade individer i grupp, komplexa koreografier som ska framstå lätta och lekfulla, och idoler som springer i grupp. Årets lista innehåller pojkbandsmedlemmars solosläpp och kvinnliga soloartister, men framför allt tjejgrupper. Ja, 2022 var utan tvekan tjejgruppernas år. Trots att många pojkband jag uppskattar, som BTS, Big Bang, TXT, NU’EST och GOT7, släppt ny musik lyser de med sin frånvaro. Och det är inte för att släppen varit direkt dåliga. Big Bangs återkomst var på många sätt en stor stund, liksom GOT7s feelgood släpp efter att de gemensamt lämnat JYP och BTS tillfälliga hejdå-låt innan militärtjänstgöringarna. Men det är ändå tjejgrupperna jag lyssnat mest på, som briljerat och gjort mig besatt. Särskilt de nyligen debuterade har gett ett välbehövligt musikaliskt lyft åt scenen. Men, inget gott som inte har något ont med sig, en annan oroväckande trend 2022 är att redan homogena utseendeideal blivit än mer homogena och särskilt bland tjejgrupper. Att sydkoreanska nöjesbolag inte fattar att det finns en längtan efter, och därmed också en marknad för, olika typer av utseenden på idoler är en gåta.

20. Red Velvet 레드벨벳 - Feel My Rhythm

 

Red Velvet släppte två fantastiska minialbum i serien The ReVe Festival, ”Feel My Rhythm” och ”Birthday”, 2022. Och det finns många låtar på skivorna som jag lyssnat betydligt på mer än singeln Feel My Rhythm, men den är ändå så pass bra att det räcker till en tjugonde plats. Full av klassiska konstreferenser är musikvideon också ett mästerverk i sig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. KEY 키 - 가솔린 (Gasoline)

Jag vet inte vad jag skulle tycka om Gasoline om jag inte var ett SHINee-fan, men det spelar kanske ingen roll. I Gasoline får Key leva ut alla sina storslagna drömmar. Det är fierce och mycket av allt. ”Ramble, my style my ego,” prat-sjunger han på engelska och kryper runt på alla fyra i en spektakulär guldkreation fastkedjad i ett mörkt ökenlandskap. Och även om jag lyssnat betydligt mer på Bound från senaste albumet är Gasoline helt klart också fantastisk!

 

 

 

 

 

18. 체리블렛 (Cherry Bullet) - Love In Space

 

4,5 miljoner visningar på Youtube under 2022 är inte direkt dåligt, men om en jämför med många andra koreanska tjejgrupper är det blygsamt. Hade en mer känd grupp, typ Twice eller IVE, släppt den glittrigt pompösa Love In Space hade den med säkerhet blivit en superhit. Men Cherry Bullet har trots många bra släpp de senaste åren inte riktigt lyckats nå den större publiken, vilket i min värld gör Love In Space till en av 2022 mest underskattade låtar.

17. 진 (Jin) - The Astronaut

 

BTS Jin är ett stort Coldplay-fan, och när det stod klart att han skulle göra sin militärtjänst bad han dem hjälpa honom att skriva en tillfälliga hejdå-låt till fansen. Det finns nog få låtar som är mer präglade av relationen mellan fans och idoler än The Astronaut, både den mellan Jin och hans fans och den mellan Jin och Coldplay. Videon är proppfull av fan-symboler, som flickan som är lika gammal som BTS ARMY, Coldplay-affischerna och Chris Martin som plötligt dyker upp på en TV. Jag har inte lyssnat på Coldplay sen typ år 2000 då deras skiva Parachutes gick varm hemma hos mitt tonåriga jag. Coldplays tidigare samarbete med BTS, My Universe, var inte alls min grej musikaliskt. The Astronaut är jag däremot löjligt svag för. Soundet får mig att tänka på min ungdom, samtidigt som jag också tänker på k-pop och fans och Jin som nu kommer att lämna idolvärlden för ett tag.

16. KARA (카라) - WHEN I MOVE

 

För gamla k-popfans finns det få saker som slår favoritgruppers återföreningar och särskilt när det sker på egna intiativ och villkor. Efter medlemmen Haras tragiska bortgång 2019 trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det skulle hända just KARA. Men de återstående medlemmarna har haft en gruppchatt där önskan om att återförenas växt fram organiskt och tillslut bestämde de sig för att skrida till verket. Att alla medlemmar inte varit med samtidigt i KARA, men ändå valt att sammarbeta gör det hela ännu bättre och att de dessutom valt en fantastiskt tidlös poplåt gör det episkt. När jag dessutom insåg att de i slutet av videon har med en mikrofon till Hara, kunde jag inte hålla tillbaka tårarna. When I Move är på många sätt ett viktigt populärkulturellt ögonblick.

 

15. RM (with 조유진) - 들꽃놀이

 

I slutet av året släppte RM albumet INDIGO, och precis som Red Velvets Feel My Rhythm, är 들꽃놀이 inte min mest lyssnade låt. Men den är ändå en värdig singel. Med en text som handlar om att gå vilse i sina egna drömmar och textrader som: ”När dina fötter inte når marken. När ditt hjärta förringar dig själv. När dina drömmar slukar dig. När du inte känner dig som dig själv, ” känns RM nära och svindlande ärlig i musiken. Men, vad är det för musikvideo? Polerad och platt, med något filter som brukar användas i reklamfilm bidrar videon (särskilt om en inte förstår koreanska och inte slår på undertexterna) till att låten framstår mer banal än den faktiskt är.

14. LE SSERAFIM (르세라핌) - Impurities

 

LE SSERAFIM debuterade 2022 och har släppt tre låtar med musikvideor, av dem är Impurities den med klart minst tittar på Youtube. Men jag är otroligt svag för Impurities lätta skimrande sound. LE SSERAFIM består (efter att en medlem tvingats lämna p.g.a en mycket olycklig och oklar mobbingskandal) av fem stjärnor med en otrolig scennärvaro som jag ser fram emot att följa framöver. Just nu är jag mest fixerad vid Kazuha, som är japanska men bodde i Amsterdam när hon 2021 lämnade sitt färdig-utstakade karriär som ballerina för att bli idol i Sydkorea. Det är något med hennes totala närvaron i dansrörelserna och hur hon ser ut att på riktigt njuta av scenen. (Kolla den här sjuka ANTIFRAGILE-fokuskameran t.ex.) Men hela LE SSERAFIM är så briljanta att det är svårt att välja en favoritmedlem.

 

 

 

 

 

13. MAX CHANGMIN 최강창민 - Devil

 

Femmanna pojkbandet TVXQ var min första k-popförälskelse och Changmin, som fortfarande uppträder under namnet med Yunho, har sedan 2008 fortsatt att vara en av mina favoritidoler. Under 2022 har han inte bara släppt Devil han har också lyckats med det i k-popvärlden smått otroliga, att bli pappa utan att det blivit en skandal eller berört hans status. Musiken till Devil är skriven av svenskarna Alexander Holmgren and Johan Björk, och det finns även en engelsk version som sjungs av Alex Runo. I mina öron är dock Changmins Devil en klar uppgradering. Den har fått en koreansk text (som han skrivit själv), ett mer k-popigt sound, en koreografi och såklart Changmins karaktäristiska sång. Det är suggestivt, mystiskt, catchy och enastående bra.

 

 

12. TWICE - Talk that Talk

 

2022 gick Twice kontrakt med JYP ut, och med så många olika stjärnor i ett band tänkte jag att åtminstone två eller tre av medlemmarna nog skulle ha drömmar som var svåra att förverkliga inom ramen för Twice och därför välja att lämna. Men det sensationella hände, samtliga valde att stanna och skriva nya kontrakt. En episk bedrift av JYP och även ett enormt tecken på närhet och tillit mellan medlemmarna. Talk that Talk är Twice första låt efter de nya kontrakten, och vilken låt. Full med referenser till tidigare hits under karriären är den som ett hopkok av allt det som Twice gör bäst. Det är glittrigt upplyftande pop med en otrolig medryckande refräng.

 

11. BIBI (비비) - Animal Farm

 

Blodigare musikvideo än den till Animal Farm får en leta efter, och kan hända tar den överdrivna dramatiken i videon udden av budskapet. Alla huvuden som faller och allt blod som sprätter cinematiskt lindar in låtens svidande mörka samhällskritik och gör den filmisk fiktiv. Men som låt är Animal Farm fenomenal. BIBI träffar som vanligt rätt, känslosamt och smart, rakt in i samtiden. Jag väntar fortfarande på det stora internationella genombrottet!

 

10. ENHYPEN (엔하이픈) - Polaroid Love

 

Polaroid Love har bara en live-video, men videon har över 28 miljoner visningar och är skapad av HYBE därför har jag valt att se den som okej att ha med på listan. Som pojkbandsfan är det också otroligt märkligt att den här kan hända ”fusklåten” är den enda rena pojkbandslåten på  2022 års lista. Det sagt, är Polaroid Love en briljanta feelgood låt. På Spotify är den just nu Enhypens tredje mest lyssnade och jag spår att den kommer att bli en framtida pojkbandsklassiker, en sån som alla nya k-popband ska framföra för att försöka bevisa sig.

 

9. Jung Kook (정국) - Stay Alive

 

Stay Alive är ledmotivet till en webtoon där medlemmarna i BTS medverkar som fiktiva versioner av sig själva. Fanficion skulle en kalla genren om den var skapad av fans, men nu är den istället officiellt material och om jag ska vara ärlig förstår jag inte grejen. Enligt min mening är magin med fanfiction att den skapas av fans för fans, fanfic mår bäst av att vara en ideell fantasibubbla som utmanar och utökar redan skrivna narrativ. Något skevt händer när bolagen börjar producera egen. Det snällaste jag har att säga om musikvideon till Stay Alive är att de inklippta delarna med BTS eventuellt är medvetet b och platta. Men låten som är producerad av Suga och framförs av Jungkook är något helt annat. Jungkook har en av mina absoluta favoritröster och när han sjunger om att överleva är det inte b eller platt utan det rör något djupt inom mig. Att många ukrainska fans har twittrat om hur Stay Alive har gett dem styrka när de gömt sig undan bomber, och fungerat som en bön om att deras nära och kära ska överleva talar sitt tydliga språk.

 

8. STAYC (스테이씨) 'RUN2U' 

 

Det är hård konkurrens bland catchiga tjejgruppslåtar 2022 och många andra år hade nog RUN2U hamnat ännu högre upp på listan, för det här är otroligt bra. RUN2U är, liksom de flesta låtar på den här listan, inget slumpmässigt lyckokast. STAYC är producerade av duon Black Eyed Pilseung som tillsammans och i olika konstellationer varit inblanda i många av de bästa k-pophitsen genom åren, från T-aras Bo Peep Bo Peep och Hyunas Bubble Pop till Apinks Eung Eung. Medlemmarna i STAYC har sedan debuten 2020 imponerat med sina briljanta röster vilket (för någon som blev ett k-popfan när förmågan att sjunga live var det viktigaste) känns som ett andrum i en för varje år mer och mer visuellt fixerad k-popvärld, där dans, scennärvaro och utseende verkar smälla högre än sångröst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. 선미 (SUNMI) - 열이올라요 (Heart Burn)

 

Sunmi fortsätter att utforska olika kvinnoroller i sitt låtskrivande och konstnärskap. Heart Burn handlar om en het romans under en het sommar och melodin är samtidigt förförisk och vemodig. I musikvideon spelar hon rollen som en troligtvis ofrivillig svart änka, när alla män hon kysser plötsligt får hög feber och dör. Men karaktären växlar mellan ångestfylld och oberörd. I en episk scen dansar Sunmi på männens gravar och i en annan gråter hon och ber. Om en, mot förmodan, skulle tröttna på skivversionen av Heart Burn finns även en fantastisk liveversion.

 

 

6. 트리플에스(tripleS AAA) - Generation

 

Som gammalt k-popfan känns namnvalet tripleS märkligt, jag menar det var (är?) ju namnet på pojkbandet SS501s fans. När jag hör tripleS tänker jag på hängivna damer från Japan och andra asiatiska länder med neongröna lightsticks. Men jag antar att det är nya tider nu? Tjejgruppen tripleS AAAs Generation släpptes för en månad sen och de senaste veckorna har har den gått på ständig repeat hemma hos mig. Det är drömskt, catchigt och otroligt beroendeframkallande.

 

5. ONEW 온유 ’DICE

 

Av alla k-popskivor som släppts i år är jag gladast över SHINees ledare Onews minialbum DICE. Hans samtidigt känslosamma och charmig popröst får ta plats i låtar som verkligen passar honom och (som om någon dum någonsin tvekat) bevisar att hans solokarriär har mer att erbjuda än fenomenala ballader. Singeln DICE är en synt-baserade poplåt som innehåller typ allt jag gillar och Onew sjunger så där varmt och närvarande musikalisk som bara han kan. Musikvideon är ett popkonstverk i sig och förstärker de charmiga elementen i låten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. NewJeans (뉴진스) - Hype Boy 

 

NewJeans skapare Min Hee-jin brukade jobba på SM Entertainment och är hjärnan bakom i princip alla mina favoritkoncept med f(x) och SHINee. Hon brukar också krediteras som den viktigaste kraften bakom hur k-pop blev så konceptdrivet och hur cd-skivorna genom sin design fortsatte vara relevanta trots att ingen längre spelar cd-skivor hemma. Nu har hon fått fria händer av HYBE att skapa en egen tjejgrupp och resultatet är som väntat fenomentalt. Hype Boy är redan en modern klassiker i Sydkorea och har förutom performance-versionen en rad briljanta musikvideor som beskriver olika kärlekshistorierI slutet av året släpptes också Ditto (som hade varit med på den här listan om jag tillåtit mig att ha med flera låtar av samma artist).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. B.I X Soulja Boy (Feat. DeVita)  - BTBT

 

Att B.I på ett djupt orättvist sätt blev utsparkad från YG Entertainment och sitt pojkband 2019, kan vara en av de bästa sakerna som hänt på k-popscenen rent musikaliskt. Efter att ha fått full kreativ frihet går han från klarhet till klarhet. BTBT ”biteulbiteul” är ett koreanskt begrepp som betyder att en har svårt att hålla balansen och liksom snubblar fram. I låten beror snubblandet på en häftig förälskelse och medverkar gör även amerikanska Soulja Boy och sydkoreanska DeVita. Trots att BTBT har en vanlig video har jag valt dansversionen. Orsaken är att den är otroligt mycket bättre och även har många fler visningar på Youtube än den vanliga videon. B.I och dansarna briljerar i samtidigt suggestiva och peppiga BTBT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. IVE 아이브 - LOVE DIVE

 

Den enda medlemmen jag kan nämna vid namn i IVE är superstjärnan Wonyoung. Av någon anledning, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, har jag inte haft något intresse av att lära mig mer om IVE. Och trots det är LOVE DIVE en av årets absolut bästa låtar. Jag var nära att placera den på första på plats och jag tror faktiskt att jag älskar den. Produktionen lyfter fram de olika medlemmarnas röster på ett genialt sätt. Det är pop när den är som allra bäst. Överväldigande glittrigt, självkommenterande och smart.  ”Narcissistic, my god I love it,” väser Wonyoung medans hon förföriskt rör sitt eget hyllade ansikte.

 

 

 

 

 

1. TAEYEON 태연 - INVU

 

2022 är tjejgruppernas år och det känns symboliskt att tjejgruppernas tjejgrupp SNSDs ledare är allra bäst. Taeyeons INVU kom i början av året, men jag tjejlyssnar, som jag lärt mig att det passande nog kallas när en lyssnar på samma låt om och om igen, fortfarande. Det är tidlös pop, melankolisk magi om förälskelsens makt över förnuftet, som ingen utom Taeyeon skulle kunna framföra med en sån perfektion. Ja, den här låten är jag säker på att jag älskar. Jag älskar även stylingen i videon, vilken efter många år av liknade mode på k-popscenen faktiskt känns som något nytt.

 

bottom of page